Anexa 1.
LICEUL TEHNOLOGIC ,,PETRU RARES”, SAT VETRISOAIA
Având în vedere prevederile Legii educaţiei naţionale
nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, ale Regulamentului de
organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar aprobat
prin OMEN nr. , ale Legii nr. 272/2004, privind protecţia şi promovarea
drepturilor copilului, republicată,
Se încheie prezentul:
CONTRACT EDUCAŢIONAL
I. Părţile semnatare
1. LICEUL TEHNOLOGIC ,,PETRU RARES”, cu sediul în
VETRISOAIA, reprezentată legal prin director, dna/dl ………………………………………
2. Beneficiarul indirect, dna/dl. ………….……………………………părinte/tutore/susţinător
legal al elevului, cu domiciliul în …………………………………………………………………,
3. Beneficiarul direct al educaţiei, ………………………………………………………..elev.
II. Scopul contractului: asigurarea condiţiilor
optime de derulare a procesului de învăţământ prin implicarea şi
responsabilizarea părţilor implicate în educaţia beneficiarilor direcţi ai
educaţiei.
III. Drepturile părţilor: drepturile părţilor
semnatare ale prezentului contract sunt cele prevăzute în Regulamentul de
Organizare şi Funcţionare a Unităţilor de Învăţământ Preuniversitar şi în
Regulamentul de organizare şi funcţionare al unităţii de învăţământ.
IV. Părţile au cel puţin următoarele obligaţii:
1. Unitatea de învăţământ se obligă:
a) să asigure condiţiile optime de derulare a
procesului de învăţământ;
b) să răspundă de respectarea condiţiilor şi a
exigenţelor privind normele de igienă şcolară, de protecţie a muncii, de
protecţie civilă şi de pază contra incendiilor în unitatea de învăţământ;
c) să ia măsuri pentru aplicarea de sancţiuni
pentru abaterile disciplinare săvârşite de personalul unităţii de învăţământ,
în limita prevederilor legale în vigoare;
d) să ia măsuri pentru aplicarea de sancţiuni
pentru abaterile disciplinare săvârşite de elevi, în limita prevederilor legale
în vigoare;
e) personalul din învăţământ trebuie să aibă o
ţinută morală demnă, în concordanţă cu valorile educaţionale pe care le
transmite elevilor şi un comportament responsabil;
f) personalul din învăţământ are obligaţia să
sesizeze, la nevoie, instituţiile publice de asistenţă socială/educaţională
specializată, direcţia generală de asistenţă socială şi protecţia copilului în
legătură cu aspecte care afectează demnitatea, integritatea fizică şi psihică a
elevului/copilului;
g) personalul din învăţământ trebuie să dovedească
respect şi consideraţie în relaţiile cu elevii şi cu părinţii/reprezentanţii
legali ai acestora;
h) personalului din învăţământ îi este interzis să
desfăşoare acţiuni de natură să afecteze imaginea publică a elevului, viaţa
intimă, privată şi familială a acestuia;
i) personalului din învăţământ îi este interzis să
aplice pedepse corporale, precum şi să agreseze verbal sau fizic elevii şi/sau
colegii.
j) se interzice personalului didactic să
condiţioneze evaluarea elevilor sau calitatea prestaţiei didactice la clasă de
obţinerea oricărui tip de avantaje de la elevi sau de la
părinţii/aparţinătorii/reprezentanţii legali ai acestora.
k) sunt interzise activităţile care încalcă
normele de moralitate şi orice activităţi care pot pune în pericol sănătatea şi
integritatea fizică sau psihică a copiilor şi a tinerilor, respectiv a
personalului didactic, didactic auxiliar şi nedidactic, precum şi activităţile
de natură politică şi prozelitismul religios
2. Beneficiarul indirect -
părintele/tutorele/susţinătorul legal al copilului/elevului are următoarele
obligaţii:
a) obligaţia de a asigura frecvenţa şcolară a
elevului în învăţământul obligatoriu şi de a lua măsuri pentru şcolarizarea
elevului, până la finalizarea studiilor;
b) la înscrierea copilului/elevului în unitatea de
învăţământ, părintele/tutorele/susţinătorul legal are obligaţia de a prezenta
documentele medicale solicitate, în vederea menţinerii unui climat sănătos la
nivel de grupă/clasă pentru evitarea degradării stării de sănătate a celorlalţi
elevi/preşcolari din colectivitate/ unitatea de învăţământ;
c) părintele/tutorele/susţinătorul legal al
elevului are obligaţia ca, cel puţin o dată pe lună, să ia legătura cu
educatoarea/învăţătorul/institutorul/profesorul pentru învăţământul preşcolar/
profesorul pentru învăţământul primar/profesorul diriginte pentru a cunoaşte
evoluţia copilului/elevului;
d) părintele/tutorele/susţinătorul legal al
elevului răspunde material pentru distrugerile bunurilor din patrimoniul
şcolii, cauzate de elev;
e) să respecte prevederile regulamentului de
organizare şi funcţionare al unităţii de învăţământ;
h) părintelui/tutorelui/susţinătorului legal îi
sunt interzise agresarea fizică, psihică, verbală a personalului unităţii de
învăţământ.
3. Beneficiarul direct are următoarele
obligaţii:
a) de a se pregăti la fiecare disciplină/modul de
studiu, de a dobândi competenţele şi de a-şi însuşi cunoştinţele prevăzute de
programele şcolare;
b) de a frecventa cursurile, în cazul
beneficiarilor primari ai educaţiei din învăţământul de stat, particular şi
confesional autorizat/acreditat cu frecvenţă;
c) de a se prezenta la cursuri şi la fiecare
evaluare/sesiune de examene organizată de unitatea de învăţământ, în cazul
elevilor din învăţământul obligatoriu, înscrişi la cursuri cu frecvenţă
redusă;
d) de a avea un comportament civilizat şi o ţinută
decentă, atât în unitatea de învăţământ, cât şi în afara ei;
e) de a respecta regulamentul de organizare şi
funcţionare al unităţii de învăţământ, regulile de circulaţie, normele de
securitate şi de sănătate în muncă, de prevenire şi de stingere a incendiilor,
normele de protecţie a mediului;
f) de a nu distruge documentele şcolare, precum
cataloage, carnete de elev, foi matricole, documente din portofoliu educaţional
etc.;
g) de a nu deteriora bunurile din patrimoniul
unităţii de învăţământ (materiale didactice şi mijloace de învăţământ, cărţi de
la biblioteca şcolii, mobilier şcolar, mobilier sanitar, spaţii de învăţământ
etc.);
h) de a nu aduce sau difuza, în unitatea de
învăţământ, materiale care, prin conţinutul lor, atentează la independenţa,
suveranitatea şi integritatea naţională a ţării, care cultivă violenţa şi
intoleranţa;
i) de a nu organiza/participa la acţiuni de protest,
care afectează desfăşurarea activităţii de învăţământ sau care afectează
participarea la programul şcolar;
j) de a nu deţine/consuma/comercializa, în
perimetrul unităţii de învăţământ şi în afara acestuia, droguri, substanţe
etnobotanice, băuturi alcoolice, ţigări;
k) de a nu introduce şi/sau face uz în perimetrul
unităţii de învăţământ orice tipuri de arme sau alte produse pirotehnice cum ar
fi muniţie, petarde, pocnitori, brichete etc., precum şi sprayuri lacrimogene,
paralizante sau altele asemenea care, prin acţiunea lor, pot afecta
integritatea fizică şi psihică a beneficiarilor direcţi ai educaţiei şi a
personalului unităţii de învăţământ;
l) de a nu poseda şi/sau difuza materiale care au
un caracter obscen sau pornografic;
m) de a nu aduce jigniri şi de a nu manifesta
agresivitate în limbaj şi în comportament faţă de colegi şi faţă de personalul
unităţii de învăţământ sau de a leza în orice mod imaginea publică a
acestora;
n) de a nu provoca/ instiga/participa la acte de
violenţă în unitate şi în afara ei;
o) de a nu părăsi incinta şcolii în timpul
pauzelor sau după începerea cursurilor, fără avizul profesorului de serviciu
sau a învăţătorului/institutorului/profesorului pentru învăţământul
primar/profesorului diriginte.
V. Durata contractului: prezentul contract se
încheie, de regulă, pe durata unui nivel de învăţământ.
VI. Alte clauze: vor fi înscrise prevederi legale,
conform Legii Educaţiei Naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările
ulterioare şi Regulamentului de Organizare şi Funcţionare a Unităţilor de
Învăţământ Preuniversitar, cu modificările şi completările ulterioare, ale
Legii nr. 272/ 2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor
copilului.
Încheiat azi, ……………………………., în două exemplare, în
original, câte unul pentru fiecare parte.
Unitatea şcolară:
Beneficiar indirect**),
Liceul Tehnologic ,,Petru Rares” Vetrisoaia …………………………………
DIRECTOR,
……………………………………………..
Am luat la cunoştinţă,
Beneficiar direct, elevul,
………………………………………………….
(în vârstă de cel puţin 14 ani)
**)
Părintele/tutorele/susţinătorul legal, pentru elevii din învăţământul
antepreşcolar, preşcolar, primar, gimnazial şi liceal, respectiv elevul, pentru
învăţământul postliceal.
ANEXA 2.
GRAFIC CUPRINZÂND CADRELE
DIDACTICE - CARE EFECTUEAZĂ SERVICIUL
PE ŞCOALĂ
ZIUA
|
NIVELUL PRIMAR
|
NIVELUL GIMNAZIAL
|
NIVELUL LICEAL
|
NIVELUL PRESCOLAR
|
|
CORP 1
|
CORP 2
|
||||
LUNI
|
PURICE ANA
PURICE DUMITRU
|
MITROFAN CRINA
BUTUC CARMEN
|
TĂBUȘ MIRABELA
TABEICĂ ALEXANDRA
|
COTEA DANIELA
|
BEJAN CORINA
|
MARTI
|
BALAN VALERU
FLOREA RODICA
|
BORDEIANU NECULAI
TABEICĂ ALEXANDRA
|
ROMAN VERGIL
MIHALCEA MIHAI
|
CORCIOVA RICA
|
BEJAN
CORINA
|
MIERCURI
|
FIRA MARIA
LOVIN LUMINITA
|
ȚAGA MIHAELA
PLATON ELENA
COTEA DANIELA
|
BORDEIANU NECULAI
DANDEȘ ARGENTINA
|
COTEA DANIELA
|
BEJAN
CORINA
|
JOI
|
GRECU MARIOARA
BALAN VALERU
|
TĂBUȘ MIRABELA
SIMION MIOARA
|
PLATON ELENA
CARP MARINELA
|
CORCIOVA RICA
|
BEJAN
CORINA
|
VINERI
|
PURICE DUMITRU
GRECU MARIOARA
|
PANDELEA ANA
DANDEȘ ARGENTINA
|
ROMAN VERGIL
MIHALCEA MIHAI
|
COTEA DANIELA
CORCIOVA RICA
|
BEJAN
CORINA
|
NOTĂ: NIVEL
LICEAL: Cadrele didactice de
serviciu se vor prezenta la şcoală la ora 6,50 şi vor efectua serviciul până la
ora 13,30.
NIVEL GIMNAZIAL: Cadrele
didactice de serviciu se vor prezenta la şcoală la ora 12,30 şi vor efectua
serviciul până la ora 19,30.
NIVEL PRIMAR/PRESCOLAR: Cadrele didactice de serviciu se vor prezenta
la şcoală la ora 7,30 şi vor efectua serviciul până la ora 12,30
ANEXA 3.
ATRIBUŢIILE
CADRULUI DIDACTIC DE SERVICIU PE ȘCOALĂ
l.
Se prezintă cu 30 minute înainte de începerea programului, la intrarea în
serviciu preia
cataloagele,
condica de prezență, registrul de
procese-verbale și registrul de evidență a vizitatorilor, de la secretara
școlii, realizează instructajul elevilor de serviciu și împreună cu aceștia
verifică tot spațiul școlar (clădirii și curtea școlii), implicit curățenia;
2.
Răspunde de securitatea cataloagelor pe toată perioada cât este de serviciu;
3.
Supraveghează şi îndrumă activitatea elevilor de serviciu, predă și apoi preia registrul de evidență a
vizitatorilor de la aceștia;
4.
Asigură ordinea şi liniştea pe culoarele școlii și supraveghează elevii în
curtea școlii;
5.
Ia măsuri de suplinire a unor cadre didactice de către alte cadre didactice
(dacă este
cazul, anunţând şi
conducerea şcolii);
6.
Cadrul didactic de serviciu rămâne 30 minute după terminarea programului,
verifică
existența și predă
cataloagele, condica de prezență și registrul de procese verbale și registrul
de evidență a vizitatorilor secretarei școlii și asigură împreună cu aceasta
securitatea acestora în fișetul special;
7.
Răspunde de ordinea, disciplina și securitatea elevilor din incinta școlii;
8.
Răspunde împreună cu elevii de serviciu, de semnalizarea sonoră a începutului
și sfârșitului orelor de curs, conform programului școlii.
9.
Solicită intervenția altor cadre didactice, a diriginților, a personalului de
îngrijire sau a directorului pentru soluționarea problemelor care îl depășesc;
10.
Informează conducerea școlii de cazurile grave de violență produse în incinta
unității de învățământ;
11.
Consemnează în registrul de procese verbale toate deficiențele constatate sau
evenimentele cu care s-a confruntat;
12.
Legitimează toate persoanele străine care se află în incinta școlii sau în
spațiile aferente acesteia;
13.
Constituie abatere disciplinară orice neîndeplinire a sarcinilor prevăzute
precum și nerespectarea programului de lucru;
14.
În registrul de procese-verbale cadrul didactic de serviciu va consemna:
a.
Existența
sau absența cataloagelor la începutul și
sfârșitul serviciului planificat și va cerceta cazul în situația în care
lipsește unul sau mai multe cataloage;
b.
Anomaliile
din cadrul programului instructiv-educativ (profesori absenți, abateri
disciplinare ale elevilor, deteriorări de bunuri etc);
c. Starea
de curățenie în incinta și curtea școlii;
d. Tulburarea
programului școlar de către persoane străine;
e. Alte
evenimente.
ANEXA 4.
PROCEDURĂ PRIVIND
ASIGURAREA PAZEI UNITĂŢII DE ÎNVĂŢĂMÂNT, ACCESUL ÎN ŞCOALĂ ŞI ASIGURAREA
SERVICIULUI PE ŞCOALĂ
SCOPUL:
Prezenta procedură asigură
respectarea cadrului legal privind asigurarea pazei şi protecţiei unităţii de
invăţământ, privind accesul elevilor, personalului şcolii şi persoanelor străine in şcoală şi privind
asigurarea serviciului pe şcoală.
DOMENIUL DE APLICARE: Prezenta procedură se
aplică de către Liceul Tehnologic ,,Petru Rareş” Vetrişoaia tuturor
preşcolarilor, elevilor, personalului şcolii şi persoanelor străine (părinţi/reprezentanţi legali, rude, vizitatori) care solicită
accesul în unitatea şcolară .
DOCUMENTE DE REFERINŢĂ:
·
Legea educaţiei naţionale
nr. 1/2011;
·
Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de
învăţământ preuniversitar, aprobat prin OMEN. nr. 5115/15.12.2014;
·
Legea nr.35 din 2 martie 2007 privind creşterea
siguranţei în unităţile de învăţământ;
·
Regulamentul de
Organizare și
Funcționare a Liceului Tehnologic ,,Petru Rareș” Vetrișoaia;
·
Nota MECTS nr.
67843/09.11.2012
şi Anexa privind măsurile de asigurare a
securităţii şi siguranţei elevilor în perimetrul unităţilor şcolare.
ASIGURAREA PAZEI UNITĂŢII ŞCOLARE:
- Se face controlat de către cadrele didactice de serviciu pe şcoală și elevii de serviciu pe școală;
- La punctul de acces în fiecare corp de clădire al unitatii şcolare va fi afişat numărul de telefon al organelor de politie la care cadrele didactice de serviciu/personalul şcolii/elevii sau conducerea unităţii pot suna în situaţia unor incidente violente sau in cazul intrării în şcoală a unor persoane turbulente;
ASIGURAREA SERVICIULUI PE ŞCOALĂ:
- Serviciul pe şcoală al cadrelor didcatice se organizează permanent pe durata desfăşurării cursurilor;
- Serviciul pe şcoală al cadrelor didactice va fi organizat când au mai puține ore;
- Serviciul pe școală al elevilor este efectuat de către elevii din clasele VII-VIII și respectiv IX-XII, conform graficelor întocmite de diriginții acestora clase;
- Pentru fiecare incintă a școlii vor face de serviciu cate două-trei cadre didactice/schimb;
- Cadrele didactice trebuie sa cunoască și să respecte indatoririle ce le revin ca profesori de serviciu(conf. Anexei 3 din Regulamentul de Organizare și Funcționare a unității);
- Elevii trebuie sa cunoască și să respecte indatoririle ce le revin ca elevi de serviciu(conf. Anexei 5 din Regulamentul de Organizare și Funcționare a unității);
- Cadrele didactice/elevii de serviciu pe școală vor informa în regim de urgență conducerea unității de învățământ sau organele de poliție privind producerea unor evenimente de natură să afecteze ordinea publică precum și asupra prezenței nejustificate a unor persoane în incinta școlii sau în imediata apropiere a acesteia.
ACCESUL ELEVILOR ÎN ŞCOALĂ:
- Se face prin intrările stabilite şi păzite corespunzător de profesorii și elevii de serviciu pe şcoală;
- Accesul elevilor în unitatea de învăţământ va fi permis, în conformitate cu prevederile Regulamentului de Organizare și Funcționare, pe baza carnetului de elev şi a însemnelor distinctive de ţinută şi identificare adoptate de unitatea şcolară(uniforma şcolară);
- Accesul elevilor în şcoală a elevilor se poate face şi prin identificarea acestora de către cel puţin 2 colegi sau de către cadrele didactice;
- Accesul preşcolarilor în grădiniţă se face în intervalul orar 730-830;
- Accesul elevilor în şcoală se va face astfel:
-
Elevii claselor: din inv. primar în intervalul orar 730-800;
-
Elevii claselor:
de gimnaziu, în intervalul orar 1230-1300;
-
Elevii de liceu în intervalul orar 645- 700.
ACCESUL ÎN ŞCOALĂ A PERSONALULUI ŞCOLII
- Accesul cadrelor didactice se face prin intrările stabilite şi păzite corespunzător de profesorii de serviciu, conform orarului şi activităţilor extracurriculare stabilite;
- Accesul personalului didactic auxiliar şi nedidactic se face conform programului de serviciu stabilit de conducerea unităţii şcolare.
ACCESUL PERSOANELOR STRĂINE ÎN ŞCOALĂ
- Se face prin intrările principale (puncte de control) ale fiecărui corp de clădire, semnalizate corespunzător;
- Accesul în unitatea şcolară este permis după verificarea acestora de către profesorii de serviciu pe şcoală/grădiniţă şi primirea unui ecuson pentru vizitatori;
- Modelul de ecuson este stabilit de către directorul şcolii, care are obligaţia de a păstra ecusoanele neînmânate şi de a a viza anual valabilitatea acelor aflate în uz, aplicând ştampila instituţiei în dreptul perioadei corespunzătoare înscrise în acest act. Ecusoanele pentru vizitatori se păstrează şi se eliberează la punctul de control;
- Cadrele didactice/elevii de serviciu pe şcoală vor înregistra la punctul de control numele, prenumele, seria şi numărul actului de identitate, scopul vizitei, precum şi ora intrării şi părăsirii incintei unităţii de învăţământ în Registrul pentru evidenţa accesului vizitatorilor în spaţiile şcolare;
- După înregistrarea datelor menţionate anterior, cadrele didactice/elevii de serviciu pe şcoală înmânează ecusonul pentru vizitatori. Vizitatorii au obligaţia de a purta ecusonul la vedere, pe toată perioada rămânerii în unitatea şcolară şi de a-l restitui la punctul de control, în momentul părăsirii acesteia;
- Cadrele didactice/elevii de serviciu pe şcoală anunţă persoana cu care vizitatorul solicită întâlnirea şi conduce vizitatorul până la întalnirea cu persoana solicitată;
- Vizitatorii au obligaţia să respecte reglementările interne ale unităţii de învăţământ referitoare la accesul în unitatea de învăţământ şi să nu părăsească locul stabilit pentru întâlnirea cu persoanele din şcoală;
- Se interzice accesul vizitatorilor în alte spaţii decât cel stabilit pentru întâlnirile cu personalul unităţii de învăţământ, fără acordul conducerii unităţii de învăţământ. Nerespectarea acestor prevederi poate conduce la evacuarea din perimetrul unităţii de învăţământ a persoanei respective de către cadrele didactice de serviciu pe şcoală, sau organele abilitate în acest sens şi interzicerea ulterioară a accesului acesteia în grădiniţă sau şcoală;
- Accesul părinţilor/reprezentanţilor legali în incintele unităţii şcolare este permis dacă:
a)
a fost solicitat/programat pentru o discuție cu un cadru
didactic sau cu directorul unității de învățamânt;
b)
desfășoară activități în comun cu cadrele didactice,
c)
depune o cerere/alt document la secretariatul unității ;
d) participă la întâlnirile
programate cu educatoarea/învățătorul/profesorul diriginte.
- Parintii/ reprezentantii legali pot astepta iesirea copiilor de la cursuri sau îi pot conduce pe copii la cursuri pana la poarta grădiniţei/şcolii; grădiniţa/şcoala va informa părinţii/reprezentanţii legali despre aceasta;
- Parintii/ reprezentantii legali ai elevilor din înv. primar sunt obligați să însoțească elevii până la intrarea în unitatea de învățământ, iar la terminarea orelor de curs să-l preia. În cazul în care părintele/tutorele/sustinătorul legal nu poate să desfășoare o astfel de activitate, împuterniceste o altă persoană;
- Este interzis accesul în şcoală al persoanelor turbulente sau a celor aflate sub influenta băuturilor alcoolice, a celor având comportament agresiv, a celor care au intenţia vădită de a deranja ordinea şi liniştea în şcoală;
- Se interzice intararea vizitatorilor însoţiţi de câini, sau care au asupra lor arme sau obiecte contondente, substanţe toxice, explozivo-pirotehnice, iritante-lacrimogene sau uşor inflamabile având un caracter obscen sau instigator, precum şi stupefiante sau băuturi alcoolice;
- Se interzice oricăror persoane agresarea fizică, psihică, verbală etc. a copiilor/elevilor și a personalului unității de învățământ.
CONDUCEREA UNITĂȚII DE ÎNVĂȚĂMÂNT ȘI CADRELE DIDACTICE VOR ORGANIZA ȘI
REALIZA INSTRUIREA ELEVILOR ȘI A PĂRINȚILOR PENTRU CUNOAȘTEREA ȘI APLICAREA
PREVEDERILOR REGULAMENTULUI INTERN ȘI A PREZENTEI PROCEDURI CARE REGELEMENTEAZA
PREZENTA ȘI COMPORTAMENTUL ACESTORA ÎN UNITATEA DE ÎNVĂȚĂMÂNT.
DIRECTOR,
PROF. DOBREA FIRICEL
ANEXA 5.
ATRIBUȚIILE
ELEVULUI DE SERVICIU PE ȘCOALĂ
Art. 1 Programarea elevilor de serviciu în școală
este făcută numai de către dirigintele clasei, care îi instruiește pe elevi în
legătură cu sarcinile specifice. Dirigintele are obligația de a întocmi un
tabel nominal cu elevii clasei și zilele în care aceștia execută serviciul pe
școală, tabel pe care să-l atașeze la prima pagină a catalogului. Dirigintele
și profesorii de serviciu pe școală trebuie să supravegheze respectarea strictă
a programării făcute și modul în care își duc la îndeplinire sarcinile;
Art.2
Elevul de serviciu este obligat să se prezinte la
școală cu 15-20 minute înaintea începerii cursurilor, permite
intrarea si ieșirea
elevilor din școala
în timpul programului
scolar;
Art.3
Nu permite intrarea
persoanelor străine în
școala și nici
a elevilor din
alte schimburi. Accesul părinților este permis în baza
verificării identități acestora și pe consemnarea în registrul de evidență a
vizitatorilor aflat la intrarea în școală;
Art.4
Răspunde de semnalizarea
sonoră la începutul
și sfârșitul orelor
de curs conform programului de
lucru;
Art.5 Nu permite
intrarea persoanelor străine
în cancelaria școlii ;
Art.6 Urmareste
si raporteaza profesorului de
serviciu tot ceea ce
se întâmplă în
scoală în timpul
serviciului;
Art.7
Unul dintre cei
doi elevi caută
invatatorii sau profesorii
solicitati la cancelarie;
Art.8
Atunci când sunt
probleme urgente, mai
intâi informeaza profesorul
de serviciu sau
conducerea scolii;
Art.9
Unul dintre cei
doi elevi de
serviciu supravegheaza permanent
intrarea principala a
scolii iar celalalt
patruleaza pe holuri
si in curte;
Art.10
Se interzice elevului
de serviciu sa
aibă alte ocupații
in timpul serviciului (ascultat muzica,
jucat carti, lectura,
efectuare de teme);
Art.11
La intrarea și
ieșirea din serviciu predă registrul de evidență a
vizitatorilor cadrului didactic de serviciu pe școală.
DIRECTOR,
CONSILIER EDUCATIV,
PROF. DOBREA
FIRICEL
PROF. BUTUC CARMEN
ANEXA 6.
Procedura generală de intervenţie la nivelul
unităţii de învăţământ în situaţii de violenţă
În cazul unei forme uşoare a violenţei şcolare:
1.
dacă sancţiunea nu e prevăzută în Regulamentul de organizare şi funcţionare al
unităţii de învăţământ
↓ Este sesizată comisia de violenţă şi conducerea şcolii (dacă este
cazul)
↓ Se realizează o anchetă detaliată
↓ Este luată o decizie privind aplicarea sau nu a unei sancţiuni
↓ Se stabilesc măsuri de asistenţă pentru victimă/agresor
2.
dacă sancţiunea este prevăzută în Regulamentul de organizare şi funcţionare al
unităţii de învăţământ
↓ Se convoacă Consiliul clasei (se analizează cazul, se propune şi se
stabileşte o sancţiune)
↓ Se sancţionează elevul → învăţător/institutor/profesor învăţământ
primar/diriginte
↓ Aplică sancţiunea
↓ Informează părinţii, tutorii sau susţinătorii legali
↓ Recomandă măsuri de asistenţă pentru victimă şi agresor
↓ Monitorizează intervenţiile, colaborând cu părinţii şi psihologul
şcolar
În cazul unei forme grave de violenţă şcolară:
•
Dirigintele → anunţă conducerea unităţii de învăţământ
↓ Sesizează Autorităţile competente (Jandarmeria/Poliţia de Proximitate/DGASPC
etc.)
↓ Sesizează părinţii, tutorii sau susţinătorii legali
↓ Informează inspectoratul şcolar (consilierul de imagine), în raport cu
gravitatea faptei
↓ Înştiinţează Comisia de violenţă
•
Comisia de violenţă → realizează o anchetă detaliată
→ propune măsuri specifice
→ convoacă Consiliul clasei
↓ Se stabileşte/propune sancţiunea
•
Dirigintele → Aplică sancţiunea conform Regulamentului de organizare şi
funcţionare al unităţii de învăţământ
•
→ Completează Fişa de înregistrare a cazului de violenţă şi o transmite
persoanei desemnate de Comisia de violenţă să centralizeze fişele şi să le
înregistreze în baza de date
•
Psihologul şcolar → realizează consilierea psihologică pentru
victimă/agresor
•
Dirigintele şi psihologul şcolar → colaborează cu familia elevului
→ monitorizează cazul
•
Comisia de violenţă se asigură că fenomenul de violenţă a fost înregistrat, că
măsurile de intervenţie au fost puse în aplicare şi urmăreşte impactul acestora
asupra actorilor implicaţi în cazul de violenţă respectiv.
ANEXA 7.
Procedura
generală de intervenţie la nivelul unităţii de învăţământ în situaţii de
violenţă ce necesită intervenţia poliţiei/ jandarmeriei/ poliţiei
locale/ambulanţei
Incinta unităţii de învăţământ reprezintă
toată zona şcolii, incluzând sălile de clasă, cancelarie, coridoare, terenul de
sport, anexele, curtea şcolii, etc.
Proximitatea unităţilor de învăţământ este
reprezentată de suprafaţa de teren situată în afara curţii unităţii, precum
arterele rutiere, căile de acces către unitatea de învăţământ, spaţiile verzi
din jurul şcolii, alte spaţii publice situate în apropierea acesteia.
• Dacă violenţa exercitată constă într-un
incident de agresiune simplă şi a fost cauzatoare doar de vătămări corporale
uşoare (lovire uşoară cu palma ori cu dosul palmei), autorul fiind elev cu
vârsta sub 14 ani, şcoala poate reacţiona prioritar pentru sancţionarea acestui
comportament şi poate informa ulterior poliţistul de proximitate pentru
aplanarea unei stări conflictuale între părinţii victimei şi cei ai
agresorului.
• Dacă este vorba despre mai mult decât
exercitarea unei violenţe corporale uşoare (lovirea repetată de intensitate
medie a victimei, atunci poliţia/jandarmeria trebuie sesizată odată cu
intervenţia echipajului unei ambulanţe, prin apelul telefonic de urgenţă la
112.)
• În toate cazurile de lovire sau alte
violenţe exercitate împotriva unui elev, conducerea şcolii trebuie să informeze
părinţii victimei şi instituţiile de aplicare a legii.
Cei ce vor desfăşura astfel de activităţi
sunt cadrele didactice, personalul auxiliar şi personalul care asigură
securitatea/paznicii unităţii şcolare, care se autosesizează sau sunt sesizaţi
de izbucnirea sau derularea unui act de violenţă.
Monitorizarea (activităţile derulate),
intervenţie
Atunci când un salariat al unităţii de
învăţământ este sesizat sau se autosesizează despre existenţa unui eveniment de
violenţă în unitatea de învăţământ sau în proximitatea acesteia, trebuie să
respecte următoarele reguli procedurale, în funcţie de eveniment:
A. Pentru tipurile de violenţă, care cad sub
incidenţa codurilor de la 1.10 la 1.14, 2.3, 3.3., de la 4.2 la 4.4 şi 4.6 din
Nomenclatorul actelor de violenţă în şcoală, cadrul didactic/cadrul didactic
auxiliar/personal de pază ce a fost sesizat sau s-a autosesizat de producerea
unui eveniment, va proceda astfel:
- se deplasează de urgenţă (dacă nu se află
deja) la locul unde se desfăşoară actul de violenţă respectivă;
- ajuns la locul evenimentului, acesta va
efectua o scurtă analiză a actului de violenţă şi va comunica imediat
conducerii unităţii de învăţământ despre cele constatate;
- se informează dacă sunt victime ce
necesită îngrijiri medicale;
- dacă sunt victime care necesită îngrijiri
medicale, sună la numărul de urgenţă 112 şi solicită o ambulanţă;
- directorul unităţii de învăţământ va
informa de urgenţă reprezentanţii isnpectoratului şcolar;
- în cazul în care printre agresori sunt
persoane violente, persoanele care au sunat la 112 vor solicita sprijin din
partea personalul care asigură securitatea/paznicului şcolii pentru a preveni o
eventuală degenerare a evenimentului şi vor solicita, de urgenţă, sprijinul
poliţiei, jandarmeriei, poliţiei locale;
- până la sosirea echipajului de
poliţie/jandarmerie/poliţie locală sau ambulanţă, după caz, se vor lua măsuri
de asigurare a primului ajutor victimelor, solicitând sprijinul cadrului
medical din cadrul şcolii (dacă există), conducerii şcolii, cadrelor didactice,
consilierului şcolar, personalului de pază, după care vor lua măsuri pentru
transportarea victimei/victimelor la cea mai apropiată unitate medicală de
urgenţă;
- vor fi îndepărtaţi elevii care nu sunt implicaţi
în eveniment şi care, prin zgomote, gesturi, îndemnuri, pot instiga sau
amplifica dezordinea creată. În acest scop, se va folosi un ton autoritar, fără
a adresa cuvinte jignitoare sau ameninţări, având în vedere vârsta şi
comportamentul elevilor. Pe cât posibil, vor fi reţinute date despre
agresor/agresori pentru identificarea lor ulterioară, în cazul în care aceştia
ar reuşi să fugă şi nu ar fi cunoscuţi de elevi;
- pe cât posibil, autorii faptei vor fi
izolaţi, conducându-i într-o încăpere din incinta unităţii de învăţământ;
- la sosirea ambulanţei, dacă este cazul, se
vor da toate detaliile despre victimă şi modul cum s-a întâmplat actul de
violenţă;
- pe cât posibil, se vor lua măsuri de
protejare a locului producerii infracţiunii;
- la sosirea echipajului
poliţiei/jandarmeriei/poliţiei locale se vor oferi toate datele necesare în
vederea identificării elevilor/sau a altor persoane implicate în comiterea
faptei, precum şi cauza/motivul incidentului (dacă se cunosc), măsurile preliminare
luate de şcoală pentru soluţionarea evenimentului semnalat (în caz de agresiuni
fizice - dacă a fost anunţat serviciul de ambulanţă sau în caz de incendiu dacă
au fost informaţi pompierii);
- părinţii elevilor minori implicaţi, atât
ca victimă, cât şi ca autor în incident vor fi solicitaţi să se prezinte de
urgenţă la sediul şcolii;
- echipa de cercetare sosită la faţa
locului, îndeosebi poliţistul de investigaţii criminale, va fi pus la curent cu
toate datele şi informaţiile cu privire la participanţii la comiterea actului
de violenţă, victime şi martori, precum şi activităţile şi măsurile luate din
momentul sosirii la locul faptei.
B. Pentru tipurile de violenţă care cad sub
incidenţa codurilor de la 1.2, 1.3, 1.5, 1.6, 2.5, 2.4, 3.2, 34, 3.5, din
Nomenclatorul actelor de violenţă în şcoală, cadrul didactic/auxiliar ce a fost
sesizat sau s-a autosesizat de producerea unui eveniment, va proceda
astfel:
- după luarea la cunoştinţă şi, după caz,
constatarea faptei şi a gravităţii ei, aceasta se aduce la cunoştinţa
profesorului de serviciu, conducerii unităţii şcolare, administratorului (în
cazul distrugerii de bunuri ale şcolii), profesorului diriginte etc.;
- în cazul în care fapta presupune
introducerea de arme albe sau de foc se solicită sprijinul personalul care
asigură securitatea/paznicului sau a altor cadre didactice, şi se sună la
numărul de telefon 112, încercându-se izolarea şi reţinerea persoanei în
cauză;
- în cazul în care aceasta reuşeşte să
scape, se reţin cât mai multe date despre posesorul armei, în vederea
informării echipajelor de poliţie/jandarmeriei sau, după caz, poliţistului de
proximitate ce vor interveni la solicitare;
- dacă este elev al şcolii, se anunţă şi
părinţii acestuia;
- în cazul în care fapta semnalată constă în
furtul unui bun, distrugerea de bunuri (care se manifestă prin violenţă
agresivă continuă), se procedează ca mai sus.
ANEXA 8.
Nomenclatorul actelor de
violenţă
|
|
|
|
|
Categorie
|
Tip
|
COD
|
|
1. Atac la
persoană
|
1. Violarea
secretului corespondenţei (accesarea fără consimţământul persoanei a
calculatorului, telefonului mobil etc.)
|
1.1.
|
|
2. Discriminare
şi instigare la discriminare
|
1.2.
|
|
|
3. Insulte
grave, repetate
|
1.3.
|
|
|
4. Ameninţări
repetate
|
1.4.
|
|
|
5. Şantaj
|
1.5.
|
|
|
6. Înşelăciune
|
1.6.
|
|
|
7. Instigare la
violenţă
|
1.7.
|
|
|
8. Violenţe
fizice uşoare, fără arme (lovire)
|
1.8.
|
|
|
9. Lăsarea fără
ajutor sau lăsarea fără ajutor prin omisiune de înştiinţare
|
1.9.
|
|
|
10. Fapte
privitoare la viaţa sexuală (violul, actul sexual cu un minor, perversiunea
sexuală, corupţia sexuală, seducţia, hărţuire sexuală)
|
1.10.
|
|
|
11. Violenţă
fizică gravă fără arme (vătămare corporală gravă)
|
1.11.
|
|
|
12. Violenţă
fizică cu arme albe
|
1.12.
|
|
|
13. Violenţă
fizică cu arme de foc
|
1.13
|
|
|
14. Omor sau
tentativă de omor
|
1.14
|
|
|
2. Atentat
la securitatea unităţii şcolare
|
1. Introducerea
unor persoane străine în incinta şcolii
|
2.1.
|
|
2. Alarmă falsă
|
2.2.
|
|
|
3. Incendiere
şi tentativă de incendiere
|
2.3.
|
|
|
4. Introducere
sau port armă albă în spaţiul şcolar
|
2.4.
|
|
|
5. Introducere
sau port armă de foc în spaţiul şcolar
|
2.5.
|
|
|
3. Atentat
la bunuri
|
1. Însuşirea
bunului găsit
|
3.1.
|
|
2. Furt şi
tentativă de furt
|
3.2.
|
|
|
3. Tâlhărie
|
3.3.
|
|
|
4. Distrugerea
bunurilor unor persoane
|
3.4.
|
|
|
5. Distrugerea
bunurilor şcolii
|
3.5.
|
|
|
4. Alte
fapte de violenţă sau atentate la securitate în spaţiul şcolar
|
1. Consum de
alcool
|
4.1
|
|
2. Consum de
stupefiante sau alte substanţe interzise
|
4.2.
|
|
|
3. Trafic cu
stupefiante sau alte substanţe interzise
|
4.3.
|
|
|
4. Automutilare
|
4.4.
|
|
|
5. Determinarea
sau înlesnirea sinuciderii
|
4.5.
|
|
|
6. Suicid sau
tentativă de suicid
|
4.6.
|
|
|
7. Alte tipuri
de violenţă
|
4.7.
|
Comentarii
Trimiteți un comentariu